Perheyhtiömme uusin yksikkö aloitti toimintansa vuoden
2013 joulukuussa, joten on korkea aika
tarkastella, kuinka ensimmäinen puolivuotiskausi on sujunut.
Käyttöönotto. Yksikön toiminta päästiin aloittamaan noin viikko tavoiteaikataulusta myöhässä. Käyttöönottoprosessi alkoi yöllä kosteissa merkeissä, mutta vaikutti etenevän tasaisen rauhallisesti. Ensimmäisten tuntien jälkeen tapahtumat alkoivat kuitenkin yhtäkkiä
edetä niin nopeasti, että sairaalaan siirtymisessä tuli melkoinen kiire - tulenpalava tai tulenpolttava sellainen! Laitokselle
kirjauduttiin klo 8.20 ja yksikön käynnistymisajaksi merkittiin 8.27. Prosessi
oli nopeudestaan huolimatta – tai siis juuri sen takia – sietämättömän
tuskallinen, sillä aikataulusyistä tapahtumat etenivät ns. luomuna.
Käynnistyksen päävastuuhenkilö yritti vääntelehtimisen ja huutamisen lomassa irtisanoutua
tehtävästä, mutta eroa ei voitu myöntää. Kakkos-vastuuhenkilö osallistui kivun
jakamiseen uhraamalla hartiansa purtavaksi automatkan aikana.
Aloituskokoonpano
ja perustoiminnot. Yksikön käynnistäminen oli tiukka
puristus, mutta lopputulos oli onnistunut, koska yksikkö vastasi kaikin puolin
odotuksia ja kokonsa puolesta jopa ylitti ne. Yksikön vakiovarustetaso oli
kattava, mukaan lukien mm. visuaalisten ja auditiivisten signaalien
vastaanottimet, prosessorin, polttoainepumpun ja neljä pääuloketta pienempine
sivu-ulokkeineen. Aluksi ydintoiminnot koostuvat polttoaineen vastaanotosta ja
prosessoinnista sekä lämmön ja läheisyyden säätelystä.
Toimintavarmuus. Yksikön vianilmaisujärjestelmä on toimiva, mutta
koska yksikkö on toiminut suurimman osan ajasta moitteettomasti, on järjestelmä
aktivoitunut varsin harvoin. Mikäli näin kuitenkin käy, yksiköllä on varsin
napakat ja selkeät signaalit, joiden avulla vika on helppo paikantaa. Yksikköä onkin
osoittautunut helppokäyttöiseksi, joskin myös henkilökunnan koulutustaso on parantunut
yksikkö I:stä saatujen kokemusten myötä.
Integrointi
yksikkö I:n kanssa. Yksikkö I oli ollut käytössä noin kaksi
vuotta ennen yksikkö II:n toiminnan aloittamista, ja epäilimme että resurssien
jakaantuminen osin uuden yksikön pyörittämiseen saattaisi aiheuttaa ongelmia.
Yksikkö I ylitti kuitenkin kaikki odotukset sopeutumalla tilanteeseen
erinomaisesti; järjestelmät tukevat toisiaan hyvin. Aluksi yksikkö I jopa
halusi suojella uutta yksikköä ulkopuolisilta tunkeutujilta niin tehokkaasti,
että jokainen henkilökunnan ulkopuolisen tahon lähestyminen aiheutti
hälytystilan ja okulaarivesivuotoreaktion.
Lepotilarytmi. Ensimmäiset vuorokaudet yksikkö oli suurimman osan
ajasta unitilassa, jopa siinä määrin että polttoaineen syötön käynnistäminen
tuotti hankaluuksia. Tehdasasetuksiin säädetty lepoaika alkoi kuitenkin
lyhentyä melko nopeasti ja päivärytmi säännöllistyi jo varsin varhaisessa
vaiheessa siten, että siihen kuului noin 3-5 tunnin päivätauko. Yksikkö
osoittautui kuitenkin lämpösensitiiviseksi, joten kesälämpötiloihin siirtymisen
jälkeen rytmi muuttui lähinnä mielivaltaiseksi. Yöt kuitenkin levättiin yleensä
kohtalaisen hyvin, sillä henkilökunnan välittömässä läheisyydessä pakolliset
tankkaukset hoituivat vaivattomasti. Koska pyöritettävänä on kaksi yksikköä, niiden
toimintojen synkronointi on teettänyt henkilökunnalla jonkin verran lisätyötä,
mutta puolessa vuodessa kokonaisuus on saatu kohtuullisessa määrin vakioitua.
Liikkuvuuden kehittämisohjelma. Yksikkö on parantanut liikkuvuuttaan nopeasti.
Kääntymismekanismi aktivoitui noin 3,5 kuukauden iässä ja paria kuukautta
myöhemmin yksikkö alkoi liikkua jo huomattavan aktiivisesti pyörien kaikkiin mahdollisiin
suuntiin, kaikkien mahdollisten akseleiden ympäri. Puolen vuoden iässä myös istuma-asento
on alkanut harjaantua. Yksikön on myös todettu toimivan sujuvasti sekä vedessä
että veden alla.
Polttoaineen
syöttö. Yksikkö II:n helppokäyttötoimintoihin on
kuulunut se, että polttoaineen syöttö onnistuu tarvittaessa myös pullosta,
yksikkö I:n alkuvaiheen toimintaperiaatteesta poiketen. Menetelmää käytetään
harvoin, mutta se mahdollistaa tarvittaessa tankkausvastaavan tehtävien
siirtämisen sijaiselle. Myös polttoaineen laadun suhteen yksikkö on joustava,
sekä luomu että teollinen kelpaa. Siis kunhan se on maitoa. Mitä tahansa
maitoa, mutta vain maitoa. Liikkuvuuden lisääntymisen myötä polttoaineen
kulutus alkoi kasvaa nopeammin kuin halu vastaanottaa kiinteämpiä polttoainetta.
Kunnes eräänä päivänä asetukset vain muuttuivat, tankkauslaadut alkoivat
monipuolistua ja on sanottava, että samalla aiemmin hyvin vähäpäästöinen
yksikkö siirtyi aivan uuteen päästöluokkaan.
Palautetta
henkilökunnalta. Henkilökunta on ollut erittäin tyytyväinen
uuteen yksikköön ja erityisesti sen hurmausvaihde ja säihkysilmäoptiikka ovat
tehneet vaikutuksen. Myönteistä ihmetystä on aiheuttanut yksikön rauhallinen
sopeutuminen erilaisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Erityinen ilon aihe on myös
ollut loistava yhteensopivuus yksikkö I:n kanssa. Jäämme odottamaan innolla,
mitä toimintojen ja viestintämahdollisuuksia kehittyminen vielä tuovatkaan
tullessaan, kun alkukin on ollut näin lupaava; rikastuttava ja rakastuttava!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti