keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Yksikkö II:n ensimmäinen puolivuotisraportti

Perheyhtiömme uusin yksikkö aloitti toimintansa vuoden 2013 joulukuussa, joten on korkea aika tarkastella, kuinka ensimmäinen puolivuotiskausi on sujunut. 
Käyttöönotto. Yksikön toiminta päästiin aloittamaan noin viikko tavoiteaikataulusta myöhässä. Käyttöönottoprosessi alkoi yöllä kosteissa merkeissä, mutta vaikutti etenevän tasaisen rauhallisesti. Ensimmäisten tuntien jälkeen tapahtumat alkoivat kuitenkin yhtäkkiä edetä niin nopeasti, että sairaalaan siirtymisessä tuli melkoinen kiire - tulenpalava tai tulenpolttava sellainen! Laitokselle kirjauduttiin klo 8.20 ja yksikön käynnistymisajaksi merkittiin 8.27. Prosessi oli nopeudestaan huolimatta – tai siis juuri sen takia – sietämättömän tuskallinen, sillä aikataulusyistä tapahtumat etenivät ns. luomuna. Käynnistyksen päävastuuhenkilö yritti vääntelehtimisen ja huutamisen lomassa irtisanoutua tehtävästä, mutta eroa ei voitu myöntää. Kakkos-vastuuhenkilö osallistui kivun jakamiseen uhraamalla hartiansa purtavaksi automatkan aikana.
Aloituskokoonpano ja perustoiminnot. Yksikön käynnistäminen oli tiukka puristus, mutta lopputulos oli onnistunut, koska yksikkö vastasi kaikin puolin odotuksia ja kokonsa puolesta jopa ylitti ne. Yksikön vakiovarustetaso oli kattava, mukaan lukien mm. visuaalisten ja auditiivisten signaalien vastaanottimet, prosessorin, polttoainepumpun ja neljä pääuloketta pienempine sivu-ulokkeineen. Aluksi ydintoiminnot koostuvat polttoaineen vastaanotosta ja prosessoinnista sekä lämmön ja läheisyyden säätelystä.
Toimintavarmuus. Yksikön vianilmaisujärjestelmä on toimiva, mutta koska yksikkö on toiminut suurimman osan ajasta moitteettomasti, on järjestelmä aktivoitunut varsin harvoin. Mikäli näin kuitenkin käy, yksiköllä on varsin napakat ja selkeät signaalit, joiden avulla vika on helppo paikantaa. Yksikköä onkin osoittautunut helppokäyttöiseksi, joskin myös henkilökunnan koulutustaso on parantunut yksikkö I:stä saatujen kokemusten myötä.
Integrointi yksikkö I:n kanssa. Yksikkö I oli ollut käytössä noin kaksi vuotta ennen yksikkö II:n toiminnan aloittamista, ja epäilimme että resurssien jakaantuminen osin uuden yksikön pyörittämiseen saattaisi aiheuttaa ongelmia. Yksikkö I ylitti kuitenkin kaikki odotukset sopeutumalla tilanteeseen erinomaisesti; järjestelmät tukevat toisiaan hyvin. Aluksi yksikkö I jopa halusi suojella uutta yksikköä ulkopuolisilta tunkeutujilta niin tehokkaasti, että jokainen henkilökunnan ulkopuolisen tahon lähestyminen aiheutti hälytystilan ja okulaarivesivuotoreaktion.
Lepotilarytmi. Ensimmäiset vuorokaudet yksikkö oli suurimman osan ajasta unitilassa, jopa siinä määrin että polttoaineen syötön käynnistäminen tuotti hankaluuksia. Tehdasasetuksiin säädetty lepoaika alkoi kuitenkin lyhentyä melko nopeasti ja päivärytmi säännöllistyi jo varsin varhaisessa vaiheessa siten, että siihen kuului noin 3-5 tunnin päivätauko. Yksikkö osoittautui kuitenkin lämpösensitiiviseksi, joten kesälämpötiloihin siirtymisen jälkeen rytmi muuttui lähinnä mielivaltaiseksi. Yöt kuitenkin levättiin yleensä kohtalaisen hyvin, sillä henkilökunnan välittömässä läheisyydessä pakolliset tankkaukset hoituivat vaivattomasti. Koska pyöritettävänä on kaksi yksikköä, niiden toimintojen synkronointi on teettänyt henkilökunnalla jonkin verran lisätyötä, mutta puolessa vuodessa kokonaisuus on saatu kohtuullisessa määrin vakioitua.
Liikkuvuuden kehittämisohjelma. Yksikkö on parantanut liikkuvuuttaan nopeasti. Kääntymismekanismi aktivoitui noin 3,5 kuukauden iässä ja paria kuukautta myöhemmin yksikkö alkoi liikkua jo huomattavan aktiivisesti pyörien kaikkiin mahdollisiin suuntiin, kaikkien mahdollisten akseleiden ympäri. Puolen vuoden iässä myös istuma-asento on alkanut harjaantua. Yksikön on myös todettu toimivan sujuvasti sekä vedessä että veden alla.
Polttoaineen syöttö. Yksikkö II:n helppokäyttötoimintoihin on kuulunut se, että polttoaineen syöttö onnistuu tarvittaessa myös pullosta, yksikkö I:n alkuvaiheen toimintaperiaatteesta poiketen. Menetelmää käytetään harvoin, mutta se mahdollistaa tarvittaessa tankkausvastaavan tehtävien siirtämisen sijaiselle. Myös polttoaineen laadun suhteen yksikkö on joustava, sekä luomu että teollinen kelpaa. Siis kunhan se on maitoa. Mitä tahansa maitoa, mutta vain maitoa. Liikkuvuuden lisääntymisen myötä polttoaineen kulutus alkoi kasvaa nopeammin kuin halu vastaanottaa kiinteämpiä polttoainetta. Kunnes eräänä päivänä asetukset vain muuttuivat, tankkauslaadut alkoivat monipuolistua ja on sanottava, että samalla aiemmin hyvin vähäpäästöinen yksikkö siirtyi aivan uuteen päästöluokkaan.
Palautetta henkilökunnalta. Henkilökunta on ollut erittäin tyytyväinen uuteen yksikköön ja erityisesti sen hurmausvaihde ja säihkysilmäoptiikka ovat tehneet vaikutuksen. Myönteistä ihmetystä on aiheuttanut yksikön rauhallinen sopeutuminen erilaisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Erityinen ilon aihe on myös ollut loistava yhteensopivuus yksikkö I:n kanssa. Jäämme odottamaan innolla, mitä toimintojen ja viestintämahdollisuuksia kehittyminen vielä tuovatkaan tullessaan, kun alkukin on ollut näin lupaava; rikastuttava ja rakastuttava!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti